Sunday, July 20, 2008

Laksa Kedah

Kali pertama masak laksa. Dan inilah masakan pertama yang dipersembahkan kepada bakal Ibu Mertua ku. *tapi time tunang aritu i yg masak kan lauk untuk dinner derang*

So, here the recipe. It's simple actually, how come it take me until now for give it a try.

Laksa Kedah


Bahan-bahan yang diperlukan dan cara menyedia:

Kuah

Ikan kembung direbus bersama sekeping asam keping. Bila dah masak blender isi ikan bersama air rebusan. Masukkan dlm periuk.
Then blend tulang ikan bersama air rebusan tadi. Tapiskan dan campur dengan isi ikan.

1. Bawang besar, Bawang merah (kecil)
2. Sedikit cili kering
3. Belacan

Semua bahan kat atas diblender. Kemudian masukkan dlam ikan yang di blend tadi.

Masukkan bunga kantan, asam keping, dan daun kesum dalam campuran tadi.

Kacau sehingga masak. Tambah sedikit garam dan perasa.

And it's ready to eat!!!



10 comments:

Si Kachak Suparjo said...

try la msk laksa Johor lak.

Lg cHreT!

ha ha.

farah aminuddin said...

xpenah try lg ni..hehe.. mesti try!

Aleeya said...

sedapnye laksa ....

FIRNASYA's DIARY said...

Walaawee...baguih2 dpt menantu cmni..u luv cooking ya?...dura org mana?

Mr Am said...

bertuah kalau dapat isteri yang pandai masak camni..

cHaDacHaDa said...

sodapnyo~~~

eTomyam said...

Tahniah, nampak sedap, dah boleh buka kedai macam ni

Suka Bebel said...

wah!pandei wat laksa kedah.best tu.mesti lulus dengan cemerlang ni kan?hehe

Liamsidhom said...

wah,blog yg bagus. berkongsi ilmu. keep up the good work.
and I Luv laksa. owh..dan jugak Kedah (^_^)

The Spiral Eyes said...

hi,i hope you dont mind to exchange link with me.have a good day ya.